Sri Lanka: Grondig op verkenning

Na bijna twee maand elkaar te missen, kwam mijn vriendin eindelijk ook naar Sri Lanka. Ik had mijn eigen exploratieplannen allemaal verhuisd naar deze periode om echt álles uit die drie weken samen te halen.
Eerst en vooral maakten we een zesdaagse rondtrip met Deens, een geweldige chauffeur en tourgids

(Tip: veel meer tekst en uitleg voor wie op de foto’s klikt)

Op onze tour was 1 plaatsje serieus in ons geheugen gegrift geraakt. Zo veel, dat we besloten hebben er opnieuw heen te trekken, maar deze keer met het openbaar vervoer! Terug naar Ella!

Met z’n fenomenale panoramas en als een van de enige plekken in Sri Lanka waar een ruim aanbod wandelingen te vinden is, werd Ella heel snel mijn favoriete plek in Sri Lanka. Het klimaat is hier heerlijk zomers en het is hier niet moeilijk een avontuur te verschalken. Eindelijk een wandelweekend! Als er iets is wat ik hier in Sri Lanka mis, dan zijn het toch mijn regelmatige microadventures… Dit was alvast mijn eerste!

Enkele kleine uitstapjes mochten natuurlijk ook niet ontbreken

Drie weken zijn nog maar zelden zo snel voorbij gevlogen… Ik heb in de tijd dat mijn vriendin hier was écht het paradijselijke van Sri Lanka ervaren en er met volle teugen van genoten. Maar dat paradijselijke wil niet zeggen dat alles hier rozengeur en maneschijn is. De enorme taalbarrières, het klimaat, andere gewoonten en andere stijl van samenwerken, maken het geheel soms een erg moeilijke ervaring, waarin het dagelijks een beetje knokken is om het hoofd boven water te houden. Kleinighiden waar je thuis je hand niet voor omdraait, kunnen hier soms de emmer doen overlopen. De dagen na het vertrek van mijn vriendin, waren dan eigenlijk ook wel doorspekt met verlammende heimwee. ’t Is geleden van op scoutskamp uit de tijd van de Kapoenen en de Welpen dat ik daar nog eens last van heb gehad. Gelukkig heb ik een warm en ondersteunend netwerk om constant op terug te vallen
Tegelijk haal ik tonnen energie uit mijn voornaamste project, Lotus home. Werken met mensen met een beperking is universeel een erg waarderende bezigheid, maar in dit tehuis des te meer. Gaya, mijn collega en buddy hier, had wat geld ingezameld om met de dames van het tehuis een uitstap te kunnen maken. We hebben dan ook alles op alles gezet om hier zo ambitieus mogelijk mee te zijn, dus huurden we een bus naar Pinnawala Elephant Orphanage. De meeste bewoonsters hadden nog nooit een olifant gezien, laat staan een lange busreis gemaakt, dus de hele dag was voor hen een overweldigend feest.

 

2 thoughts on “Sri Lanka: Grondig op verkenning

  1. Prachtige foto’s Quinten! Nog een paar weken je energie uit de projecten hier halen en dan ga je vol goede moed en ervaringen weer terug naar huis. We maken er nog het beste van!

    Like

  2. Prachtige foto’s van prachtige mensen met het hart op de juiste plaats !
    Dames die eindelijk “zonder beperking” mogen leven, beleven, herleven… een onvergetelijke ervaring voor allen!
    Dankzij jullie is Sri Lanka écht een Paradijs! Proficiat!

    Like

Geef een reactie

